جواب دندان شکن طرفداران چارتار به نقد اشتباه
قسمت اول
در سایت موسیقی ما خانم سمیه قاضی زاده چنین نوشته اند:
1- اول اینکه به سختی میتوان نام «ترانه» را روی متن قطعات «باران تویی» گذاشت؛ چراکه در نوع خود تکستهای آلبوم، بیشتر اشعاری هستند تا اندازهای زیبا که ترجیحاً آنها را باید روی کاغذ خواند یا در حالت عادی بعد از 10-15 بار شنیدن یک قطعه، شعر روان شدهاش را بتوان دنبال کرد. اشعاری که واقعاً نمیتوان نام «ترانه» را به عنوان شعری سهل که برای خوانده شدن سروده شده را روی آن گذاشت. از سویی اشتباهات فاحش کلامی، وزنی و... در تمامی ترانهها خودنمایی میکند. انگار که شاعر محترم برای رساندن مفهوم و در عین حال رعایت وزن و قافیه به ناچار هر واژهای که به دستش رسیده را استفاده کرده. اشاره میکنم تنها به ابیاتی از ترانهها. مثلاً این بیت ترجیعبند:
«آشوبم، آرامشم تویی/ به هر ترانهای سر میکشم تویی/ سحر اضافه کن به فهم آسمانم»
مصراع اول عالی است، هم روان است و هم زیباست. اما تا آدم میآید با آن گرم شود، یک مصراع سخت به دنبالاش میآید که اصلاً به این راحتیها نه میشود از بَرش کرد و با خواننده همخوانیاش کرد و نه حتی میتوان به راحتی آن را فهمید. نکته ترانهسرایی چارتاریها هم همینجاست. اینکه شاید «احسان حائری» به عنوان ترانهسرا کمتر به مخاطبانشان فکر کرده یا درستتر بگویم تا نیمه راه به آنها اندیشیده، مثل راحتی همین ابیات که مصرعهای اول رواناند اما دومیها ناگهان ترمز را میکشند و این همراهی ناتمام میماند.
یا:«از آسمانم ماتم ببارد/ هراس بی تو ماندنم ادامه دارد/ ببین نویسم ترانه بی تو/ چگونه پر کشد خیال واژه بی تو»
ناگفته پیداست که هر دو بیت سراسر اشکالات دستوری و زمانی و شعری دارند. شاعر ناگزیر در بیت اول به جای «میبارد» که مشکل وزنی پیدا میکرده از «ببارد» استفاده کرده و در بیت دوم از کلمه «نویسم» که واژهای است اصولاً متعلق به ادبیات کهن و نه ترانهای که در آن از کلماتی چون «واژه»، «ترانه» و «بی تو» استفاده شده است. اما باز از آنجا که ترانهسرای ما نمیتوانسته از کلمه «مینویسم» استفاده کند، به اختیار «می» را حذف کرده و نتیجه این شده که میبینید.
این بیت را هم ببینید:
«مینوشم از چشمان تو، جرعه به جرعه شعر نو/ حافظهی دستان من، پر شده از دامان تو»
مصراع اول بسیار زیباست و تعبیر بسیار شاعرانه و نویی دارد، اما مصراع دوم کلاً یعنی چه؟ معنی اینکه حافظه دستان کسی از دامان کسی دیگر پر شود چیست؟
حال جواب مردم را به این خانم بشنوید:
160
نظرات شما عزیزان:
فرزانه فرهام
ساعت19:30---10 ارديبهشت 1393
واقعا جالبه كه نويسنده اين مطلب روزنامه نگارن,اون وقت ميگن نميشه فهميد(به هر ترانه اى سر ميكشم تويى)يعنى چى؟!در ضمن بدم نيست وقتى ميخواين يه نقدى بنويسين,كاملا راجع به موضوع اطلاعات داشته باشين,بعد بنويسين!تو شعر باران تويى شاعر ميگه(نمىنويسم ترانه بى تو)نه(ببين نويسم...)و وجه فعل تو جمله ى (از آسمانم ماتم ببارد)التزاميه!يعنى اگر از آسمان هم ماتم ببارد...و شاعر به جاى مىبارد از ببارد استفاده نكرده.جالبه كه نويسنده متوجه موضوع به اين سادگى نشده,اون وقت اومده راجع به آلبوم نقد نوشته!واقعا وقتى كسى ندونه(حافظه ى دستان من پر شده از دامان تو)يعنى چى,نميدونم چطور ميتونه به خودش بگه روزنامه نگار؟!آغاز قطعه ى هندسه هم شايد براى شما روان نباشه.ولى ميبينيم كه خواننده خيلى خوب و روان اونو ميخونه و مشكلى هم نيست!در ضمن بد نيست بدونيد كه اين اشعار روى ملودى سروده شدن.يعنى قطعا با إهنگ و روان خونده ميشن.و در مورد كنسرت!آيا نويسنده ى محترم اون 6.نوازنده رو روى صحنه نديدن؟!كسى كه 6 تا آدمو روى سن يه كنسرت نبينه,چطور ميتونه به خودش اجازه بده كه نقد بنويسه؟!جالبه ايشون حرفاى خودشونم نقض ميكنن!اول مطلبشون گفتن كه مفاهيم ترانه ها سرزنده و با طراوت و زيبا هستن و سريع در خاطر ميمونن اما بعدتر گفتن كه اينا اصلا ترانه نيستن و هيچ كس نميتونه اونارو به خاطر بسپره و معنى خيلى جاهاشم نفهميدن و كلى ايراد دستورى نادرست گرفتن!ايشون حتى سبک اين آلبوم رو هم متوجه نشدن!فكر ميكنن آلبوم پاپه!در صورتيكه حتى تو خود سايت موسيقى ما هم آلبوم تو ژانر تلفيقى دسته بندى شده!
رضا نائین
ساعت19:29---10 ارديبهشت 1393
برخی حرف ها درسته ولی مهمترین ویژگی این اثر ارتباطی بود که تونست با مخاطب برقرار کنه
بی شک هر کسی که برای اولین بار هم این آلبوم گوش کنه سریع می تونه ارتباط برقرار کنه
sogol
ساعت19:28---10 ارديبهشت 1393
be nazare man ham kheyli naghd e zaeefi bood! in album shahkare! inhame foroosh dashte, sherha hame binazir! vaghan kareshoon aali va bihamtas
محمد محمدی
ساعت19:28---10 ارديبهشت 1393
اصلا شما عنوان مقاله را نگاه کنید،تحت عنوان صرفا "آلبوم" گروه چارتار هست،نه کنسرتهاشون!!!
حامد مستوفی زاده
ساعت19:28---10 ارديبهشت 1393
دقیقا موافقم
از تیتر نقد هیجان زده شدم که چه جالب
یکی اومده چارتار را نقد کنه بعد از این همه تعریف. منتظر رسیدن به سطرهای نقد بودم ببینم چه چیزی میخواد رو کنه. در واقع منتظر کشف و ایرادگیری اساسی بودم
اما دیدم ایشون واقعا نه درست ادبیات فارسی را می شناسن و نه اصلا درست ترانه را شنیدن!!!
کاش موقعی اجازه نقد پیدا میکردیم که فقط چند بیت از دیوان شمس یا حداقل دیوان حافظ را جدا از فال و فال گیری میخوندیم
"حافظه ی دستان من پر شده از دامان تو" تعبیر بسیار زیبا و لطیفیه که سلیقه سخت پسند موسیقایی می فهمه اون را
نه سلیقه ای که به تعابیر ترانه های به اصطلاح مدرن و در واقع کوچه بازاری مدرن عادت کرده
Ghasem
ساعت19:27---10 ارديبهشت 1393
اگه دقت کنید اشکالاتی که گرفته شده اساس درست و حسابی ندارن چون در بعضی موارد حتی نویسنده ی محترم ترانه رو اشتباه شنیده. شما خودتون فکر کنید میبینید که "ببین نویسم ترانه بی تو " اصن خزعبل محضه! اما اگه یک بار بیشتر به آهنگ گوش بدید میبینید که جمله ی کاملا ساده ی " نمی نویسم ترانه بی تو " رو داره میگه !
مورد دیگه اینه : حافظهی دستان من، پر شده از دامان تو. بله معنی این رو میشه فهمید و ترکیب بسیار عالی ای هم درش به کار رفته. پر شدن حافظه ی دستان یعنی جان بخشیدن به دست ها به عنوان بخشی جدا از بدن و دارای تفکر که چندین و چند دفعه به دامان معشوق کشیده شده و حالا حافظه ش پر از ااین خاطره ست.
نمی دونم چرا ترکیبات استفاده شده که به این خوبی مفهوم میرسونند را بد دونستید. با کمال احترام به نویسنده ولی آیا واقعا معلوم نیست " سحر اضافه کن به فهم آسمانم " یعنی چی؟ جز اینه که آسمانِ معشوق چیزی جز شب نمیشناسه و فهمی از سحر نداره؟
کنسرت چارتار هم که اجرا شد و مخاطبای آلبوم ازش راضی بودند. آیا میشه از همین الان کنسرتای بعدی چارتار رو نقد کرد؟
خانم قاضی زاده درسته باران تویی آلبوم کاملی نیست و اشکالاتی بهش وارده اما اشکلات هرچی باشه این چیزایی نیست که شما گفتید!
پیام
ساعت19:26---10 ارديبهشت 1393
با احترام.
یکی از ضعفترین نقدهایی بود که در مورد این آلبوم خوندم. هم دفاعیات سطحیست و هم انتقادهای خندهدار. بهخصوص آن زمان که نویسنده میپرسد: «پر شدنِ حافظهی دست از دامان کسی یعنی چه؟». اطلاعات نداشتنِ نویسنده دلیلی بر نامفهوم بودنِ این آلبوم نیست. از موسیقیما بعید بود همچین یادداشتی رو کار کنه.